Läkemedelsverket deltar i kampanj mot svininfluensan

den 10 november 2009

Idag startar en kampanj för att stödja vaccinering och saklig information om den nya influensan A(H1N1). Socialstyrelsen testar tillsammans med andra myndigheter sociala medier för att uppmuntra fler unga att vaccinera sig.

Unga personer i åldern 18-24 år är minst intresserade av att vaccinera sig mot den nya influensan, populärt kallad svininfluensan.

Samtidigt är många av dem som insjuknar yngre personer. Kampanjen ”Nej till svininfluensan!” är ett initiativ för att nå unga vuxna och förhoppningen är att fler ska vaccinera sig.

Bakom kampanjen står Socialstyrelsen, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, Smittskyddsinstitutet, Läkemedelsverket samt 1177 Sjukvårdsrådgivningen.

På en enkel webbsida finns information om svininfluensan och hänvisning till respektive landsting. På webbsidan kan man välja bland olika skäl till att vaccinera sig. Då skapas ett gult märke eller ”badge” som kan synas och spridas på flera sätt.

Man kan välja att:

  • dela badgen med vänner på Facebook
  • publicera via Twitter
  • lägga badgen på en blogg
  • lägga den på en webbsida
  • skicka den i ett e-postmeddelande.

 

 

Observera publiceringsdatumet på nyheten. Läkemedelsverket uppdaterar i normala fall inte nyhetstexter även om ny kunskap kan ha tillkommit.

 
 

Läkemedelsverket, Box 26, 751 03 Uppsala | 018-17 46 00 | registrator@mpa.se | Ytterligare kontaktinformation | Om cookies