Kosmetiska produkter

De flesta av oss använder kosmetiska produkter dagligen, exempelvis tvål, tandkräm, hudkräm, schampo, smink eller deodorant. Med kosmetiska produkter menas ämnen eller blandningar som är avsedda att användas på människokroppens yttre delar eller på tänder och slemhinnor i munhålan.

Syftet med sådana produkter ska vara att rengöra eller parfymera, förändra utseende, korrigera kroppslukt, skydda hud, slemhinnor, hår, naglar och tänder eller att bevara dem i bra skick.

Ytterligare exempel på kosmetiska produkter är hårfärgningsprodukter, badbomber, massageoljor, nagellack, munvatten och solskyddsmedel.

Tvätt- och diskmedel, rengöringsprodukter för städning, liksom hygienprodukter för djur, (exempelvis hundschampo), räknas inte som kosmetiska produkter eftersom sådana produkter inte är avsedda för människokroppen.

Produkter som stimulerar hårtillväxt (t.ex. ögonfransar och ögonbryn) ses inte som kosmetiska produkter, eftersom produkterna verkar på kroppen på ett sätt som inte är tillåtet för kosmetiska produkter. Dessa typer av produkter kan på grund av innehållsämnen komma att klassificeras som läkemedel.

Desinfektionsmedel och antibakteriella produkter, till exempel handsprit, är inte heller kosmetiska produkter. Dessa produkter betraktas i de flesta fall som kemiska produkter eller biocidprodukter, med Kemikalieinspektionen som central tillsynsmyndighet.

Produkter som förs in i kroppen för att förändra utseendet eller ta bort rynkor, till exempel permanenta tatueringar, ”botoxbehandling” och ”fillers” är inte heller kosmetiska produkter.

Oönskade effekter

Ibland händer det att man råkar ut för att en produkt gett upphov till en oönskad effekt vid användningen.

En orsak till oönskade effekter från kosmetiska produkter är kontaktallergi, dvs. att man är överkänslig för något av de ämnen som finns i produkten. Men huden kan också bli irriterad av en produkt utan att man är allergisk och en sådan biverkning går snabbt över när man slutar använda produkten.

Som konsument är det viktigt att man använder kosmetiska produkter till det de är avsedda för. Felanvändning, t.ex. att använda hårfärger till att göra tillfälliga infärgningar (”tatueringar”) av huden, kan orsaka allvarliga hälsoproblem.

 Mer om svarta hennatatueringar

Påståenden om effekt

En tillverkare får inte göra osanna påståenden om att en produkt ger vissa effekter eller har egenskaper som den inte har i verkligheten. Exempelvis måste solskyddsprodukter ge det skydd mot UV-strålning som uppges i produktens marknadsföring. 

 Mer om solskydd 

Det är inte tillåtet att marknadsföra kosmetiska produkter kopplat till medicinska påståenden. En tillverkare får till exempel inte påstå att en kosmetisk hudkräm botar eller lindrar eksem eller att en produkt hjälper mot muskelvärk. Sådan marknadsföring kan innebära att produkten betraktas som ett ”olaga” läkemedel och det händer att Läkemedelsverket ingriper med förbud mot sådana produkter. Som exempel på syften och effektpåståenden som är tillåtna för kosmetiska produkter kan nämnas, ”rengörande”, ”mjukgörande”, ”skyddar”, ”för torr hud” och ”utslätande”.

 
 

Relaterad information

Om gränsdragning mellan olika produktområden:

 Är min produkt ett läkemedel 

 

Kontakta oss

Läkemedelsverket
Enheten för kosmetika och hygienprodukter
Box 26
751 03 Uppsala
tel: 018-17 46 00
fax: 018-54 85 66

   
 

Läkemedelsverket, Box 26, 751 03 Uppsala | 018-17 46 00 | registrator@mpa.se | Ytterligare kontaktinformation | Om cookies