Licenssystemet KLAS
- Publicerad: 23 oktober 2019
- Senast uppdaterad: 16 februari 2022
Licenser skapas, hanteras och beslut skickas till apotek genom Kommunikationslösning för licensansökan (KLAS).
E-hälsomyndigheten förvaltar KLAS och står för:
- teknisk support
- information om KLAS
- användarhandledningar
- utbildningsmaterial
- reservrutin
- personuppgiftsansvar
I KLAS kan apotek och förskrivare även se vilka läkemedel som tidigare förkommit på licens genom funktionen Sök produkt.
För frågor om licenser och regelverk ska du vända dig till Läkemedelsverket.
Vid tekniska problem
Vid tekniska problem, till exempel med åtkomst till systemet KLAS, ska användare i första hand kontakta den egna IT-supporten för att utesluta lokala problem.
Om problemet kvarstår skickar den egna IT-supporten en felanmälan till E-hälsomyndigheten via e-post servicedesk@ehalsomyndigheten.se eller telefon 0771-766 200.
Webbläsare
Om problem med skärmupplösning uppstår, se till att rätt webbläsare används.
För information om vilken webbläsare som är testade och verifierade för användning hänvisas till E-hälsomyndighetens webbsida om KLAS.
Reservrutin
På E-hälsomyndighetens webbplats finns en reservrutin som kan användas då KLAS är oåtkomligt och ett ärende är medicinskt brådskande. Motiveringsblanketten skickas då till aktuellt apotek utanför systemet.
När reservrutinen används hanteras ärenden manuellt på det sökande apoteket och det blir därför inte synligt i KLAS.
Åtkomst till KLAS
Frågor som rör åtkomst till Licenshanteringssystemet KLAS ställs till E-hälsomyndigheten som är den myndighet som äger och förvaltar KLAS, registrator@ehalsomyndigheten.se.