Att starta apotek
- Publicerad: 22 oktober 2019
- Senast uppdaterad: 17 mars 2023
För att få öppna och driva ett apotek i Sverige så krävs det att man har fått ett tillstånd beviljat av Läkemedelsverket. Avgifter tas ut, dels för själva ansökan om tillstånd, dels för varje apotekstillstånd och kalenderår.
Ansöka om tillstånd
Ansökan ska göras på blankett. Information om vad ansökan ska innehålla finns i Läkemedelsverkets föreskrifter (LVFS 2009:8) och i tillhörande vägledning. Läkemedelsverket bedömer om verksamheten har förutsättningar att leva upp till kraven i regelverket. Detta innebär bland annat bedömning av att:
- sökanden är lämplig att bedriva apoteksverksamhet
- personer med bestämmande inflytande är personligt och ekonomiskt lämpliga
- beskrivningen av apotekets verksamhet verkar rimlig
- apotekslokalerna är ändamålsenliga och tillräckligt bemannade
- apoteket har en läkemedelsansvarig
- apoteket kan tillhandahålla samtliga förordnade läkemedel och varor inom förmånen
- inga omständigheter finns som innebär förbud mot tillstånd.
Läkemedelsverkets föreskrifter (LVFS 2009:8) om ansökan om tillstånd att bedriva öppenvårdsapotek:
Vägledning till Läkemedelsverkets föreskrifter (LVFS 2009:8) om ansökan om tillstånd att bedriva öppenvårdsapotek
Avgifter och handläggning
Ansökningsavgift: 20 000 kronor per apotek. Ansökningsavgiften ska betalas även om ansökan inte blir godkänd.
Årsavgift: 20 000 kronor per apotekstillstånd och kalenderår. Årsavgiften ska betalas även om verksamheten inte kommit igång.
Handläggningstid: 90 dagar från den dag ansökan är fullständig.
En ansökan är fullständig först då alla dokument och uppgifter som krävs för att kunna bedöma ansökan inkommit.
Det är regeringen som beslutar om avgifter och handläggningstid för apotekstillstånd.
Har du synpunkter på den här informationen?
Kontakta oss
Enheten för apotek och receptfri detaljhandel
Telefon: 018-17 46 00
E-post: registrator@lakemedelsverket.se