Vi arbetar för folk- och djurhälsan

Anmälan om försäljning av receptfria läkemedel, avanmälan och ändrade uppgifter

  • Publicerad: 22 oktober 2019
  • Senast uppdaterad: 19 november 2024

Du som vill börja sälja receptfria läkemedel i butik eller via e‍-‍handel, ska anmäla det till Läkemedelsverket innan försäljningen påbörjas. Även när du ändrar uppgifter för din verksamhet eller när du ska sluta sälja receptfria läkemedel ska du göra en anmälan.

Anmälan om försäljning av receptfria läkemedel

Du som vill sälja receptfria läkemedel i butik eller via e‍-‍handel ska anmäla det till Läkemedelsverket innan försäljningen påbörjas. Om du har flera försäljningsställen, ska alla berörda försäljningsställen anmälas och det gäller både fysiska butiker och e‍-‍handel.

När din anmälan har registrerats och du uppfyller övriga regler på området kan du börja försäljningen av receptfria läkemedel.

Du får inte något certifikat eller intyg på att du är anmäld, utan bara en bekräftelse på att ditt ärende är registrerat. Om du behöver visa upp att din verksamhet är anmäld, så kan du göra det genom att hänvisa till listan över aktuella försäljningsställen som finns här på Läkemedelsverkets webbplats.

Det kan ta ett par veckor från det att en anmälan kommit in till Läkemedelsverket till dess att försäljningsstället finns med på listan.

Ändrade uppgifter

Vid ändringar i verksamheten ska du skicka in en ändringsanmälan till Läkemedelsverket.

Det gäller bland annat ändrade uppgifter om företaget eller försäljningsstället som till exempel kontaktuppgifter, adressändring och namn.

Om du redan har ett anmält försäljningsställe men vill utöka med e‍-‍handel ska du anmäla din e‍-‍handel som en ändrad uppgift.

Avanmälan

När du ska sluta sälja receptfria läkemedel måste en avanmälan skickas till Läkemedelsverket.

Ägarbyte

Vid ägarbyte ska nuvarande ägare/aktör avanmäla sig och ny ägare/aktör skicka in en ny anmälan. Om ägarbytet innebär övertagande av redan befintligt bolag, görs bara en ändringsanmälan med uppdateringar av till exempel namn på aktör, försäljningsställe och övriga kontaktuppgifter.

Vid ägarbyte kan det befintliga läkemedelslagret överlåtas till den nya ägaren som del i försäljningen under förutsättning att läkemedelslagret aldrig lämnar butiken.

Årsavgift till Läkemedelsverket

Läkemedelsverket tar ut en tillsynsavgift för varje försäljningsställe.

Avgiften är 2 700 kronor per kalenderår (januari-december). Avgiften är alltid samma oavsett när under året anmälan görs.

Om du vill avsluta din försäljning, ska avanmälan ha kommit in till Läkemedelsverket innan den 31 december, annars måste årsavgiften för kommande år betalas.

Kommunens avgift för kontroll

Kommunen får ta ut en avgift för kontroll av din verksamhet.

Kontakta kommunen för att få veta hur stor avgiften är.

Kontakta oss

Läkemedelsverket
Öppettider: vardagar 08.00-16.30
Växel: 018-17 46 00
E-post: registrator@lakemedelsverket.se

Kontaktuppgifter