Lättläst
- Publicerad: 17 oktober 2019
- Senast uppdaterad: 17 oktober 2019
Här finns inga svåra ord eller långa meningar. Här kan du läsa om läkemedel och om Läkemedelsverket.
Detta gör Läkemedelsverket
Läkemedelsverket finns för att patienter
och alla andra ska kunna känna sig säkra
när de använder läkemedel.
Läkemedel är samma sak som medicin.
Medicinen ska fungera bra, inte vara farlig
och inte ha svåra biverkningar.
En biverkning är när läkemedlet verkar
på ett sätt som du inte vill.
En biverkning kan till exempel vara
ont i magen, utslag eller trötthet.
Läkemedelsverket är en statlig myndighet.
Socialdepartementet bestämmer över Läkemedelsverket.
Läkemedelsverket finns i Uppsala.
På Läkemedelsverket arbetar ungefär 850 personer.
Läkemedelsverket ska se till
att patienter får mediciner
som är säkra och fungerar bra
och att de gör nytta och kostar lite.
Läkemedelsverket ska se till
att naturläkemedel fungerar bra
och är säkra.
Läkemedelsverket ska kontrollera
teknik som används i sjukvården.
De är EU:s regler som styr
hur mediciner godkänns.
Våra viktigaste uppgifter
-
Vi godkänner medicin för människor och djur.
-
Vi kontrollerar hur medicinen görs.
-
Vi kontrollerar medicinen när den är färdig.
-
Vi informerar om medicin.
- Vi ger läkarna råd om hur de ska ge medicinen.
-
Vi godkänner växtbaserade läkemedel.
-
Vi kontrollerar smink.
-
Vi kontrollerar teknik som används i sjukvården.
-
Vi kontrollerar apotek.
-
Vi tar emot ditt meddelande om du fått biverkningar av medicin.
- Om det behövs kan vi säga att en medicin inte får användas.
Så får Läkemedelsverket pengar
Företagen måste betala
när de ansöker om
att få testa en ny medicin
eller att få lov att sälja medicinen.
Företagen måste betala
så att Läkemedelsverket
kan kontrollera mediciner.
Och informera och skriva om biverkningar.