Vi arbetar för folk- och djurhälsan

Marknadsföring av kosmetika

  • Publicerad: 16 januari 2020
  • Senast uppdaterad: 26 oktober 2023

Du som ansvarig person är skyldig att se till att kosmetiska produkter marknadsförs på ett korrekt sätt. Kosmetika får inte vara försedd med vilka påståenden som helst. Flera olika regelverk styr över hur marknadsföringen får utformas.

Kravet på marknadsföring i kosmetikaförordningens finns i artikel 20.

”Text, namn, varumärken, bilder och tecken, figurativa eller ej, som används i produkternas märkning, vid tillhandahållande på marknaden och i reklam för kosmetiska produkter får inte antyda någon egenskap eller funktion som produkterna i fråga inte har”.

Formuleringen har preciserats ytterligare genom den stödjande EU‍-‍förordningen nr 655/2013 om gemensamma kriterier för påståenden om kosmetiska produkter. Syftet är att säkerställa att påståenden om kosmetika är förståeliga och består av tillförlitlig information. Detta ska skydda från vilseledande påståenden och hjälpa konsumenter att fatta välgrundade beslut.

Felaktig marknadsföring

Ansvarig person ska se till att marknadsföring av produkterna sker på rätt sätt. Felaktig marknadsföring av kosmetika kan till exempel medföra att produkten istället klassificeras som läkemedel, medicinteknisk produkt eller kemisk produkt.

Felaktig marknadsföring får inte ske i något led av leveranskedjan, och när/om du säljer kosmetiska produkter till distributörer bör du som ansvarig person informera dem om vilken marknadsföring som får användas och framförallt vilken marknadsföring som inte får användas.

Påståenden om kosmetika

Listorna är inte utömmande utan bara några vanligen förekommande exempel.

Påståenden som inte får användas

Hudproblem

  • motverka, bota eller lindra hudproblem, såsom klåda, eksem, utslag eller allergiska reaktioner

Hudsjukdomar eller andra sjukdomstillstånd

  • referenser till hudsjukdomar som exempelvis psoriasis och eksem
  • påståenden om att en produkt är särskilt lämpad för personer med en viss sjukdom

Muskler, leder och cirkulation

  • smärtlindring
  • ökad blodcirkulation
  • effekter på muskler och leder

Mikroorganismer, svampar och parasiter

  • desinficerande
  • antiseptisk
  • motverka, bota eller lindra bakterie- eller svampangrepp

Sår

  • användning vid sårvård
  • sprucken hud, småsår

Akne

  • behandling av akne 

Påverkan på tillväxt av hår, ögonfransar och ögonbryn

  • stimulerar/påverkar tillväxt av hår, ögonfransar/ögonbryn

Påståenden som får användas

Exemplen är inte att betrakta som medicinska påståenden.

Insektsbett och solsveda

  • "mot klåda av insektsstick och lindrig solbränna"

Celluliter

  • celluliter
  • bristningar (striae) betraktas inte som medicinska påståenden

Hårbotten

  • mjäll (såvida inte påståendet rör mjälleksem, seborré eller liknande)

Torr hy

  • mjukgörande vid torr hy

Tandkrämer

  • förebygger karies (Endast för tandkrämer som innehåller fluorid)
  • motverkar plack (inga andra påståenden om vad plack kan leda till)
  • skyddar känsliga tandhalsar (blockerar tandkanaler)

Effektpåståenden förhandsprövas inte

Läkemedelsverket kontaktas ofta av företag och konsulter som i samband med utveckling eller lansering av nya produkter vill veta om specifika påståenden om effekt är tillåtna eller inte. Läkemedelsverket förhandsprövar dock inte effektpåståenden som är lösryckta ur sitt sammanhang. Endast i samband med tillsynsärenden när det finns fullständig information om en produkts utseende, innehåll, märkning och marknadsföring granskas och bedöms produktpåståenden.