Kommunernas kontroll och rapportering av brister till Läkemedelsverket
- Publicerad: 13 maj 2024
- Senast uppdaterad: 13 maj 2024
- Ämnen: Receptfria läkemedel, Kontroll
21 §
Kommunerna ska enligt 21 § i lagen om handel med vissa receptfria läkemedel rapportera brister i efterlevnaden av regelverket till Läkemedelsverket. Många av de brister som noteras vid kommunens kontroll åtgärdas av försäljningsställena själva i dialog med kommunen. I de fall bristerna inte åtgärdas ska kommunen rapportera detta till Läkemedelsverket som då kan starta ett tillsynsärende.
Från Läkemedelsverkets checklista framgår vilka brister som ska rapporteras direkt till Läkemedelsverket och vilka som kommunen kan följas upp själva, och rapportera först om bristerna inte åtgärdas eller är upprepande. Bristrapporteringen görs via e-tjänst på Läkemedelsverkets webbplats.
Kommunens kontrollrapport, bilder eller annat bevismaterial kan med fördel bifogas rapporten då det kan vara till god hjälp vid Läkemedelsverkets uppföljning av bristerna.
Intervall och uppföljning
Kontroll av nyanmälda försäljningsställen bör prioriteras för att säkra att de följer regelverket och har rutiner för egenkontroll. Tidpunkten för efterföljande kontroller bör baseras på kommunens bedömning av respektive försäljningsställes förmåga att leva upp till kraven. Planera gärna in löpande kontroll minst vartannat år, men mer frekvent i de fall det finns brister.
Om kommunen vid ett kontrollbesök finner ett stort antal brister, bör ett återbesök göras, förslagsvis inom 3–6 månader, för att kontrollera att bristerna har korrigerats. Kommunen kan också kräva att få in dokument som visar på att en funnen brist är korrigerad. Försäljningsställets egenkontrollprogram kan begäras in, om det vid kontrollbesöket inte fanns ett sådant på plats, eller om det var undermåligt. Resultatet av genomförda kontroller bör avrapporteras till den juridiskt ansvarige (verksamhetsutövaren/ägaren), som är ansvarig för att verksamheten bedrivs i enlighet med regelverket.
Det kan också vara lämpligt att delge personal på försäljningsstället funna brister i samband med kontrollbesöket. En sammanvägd bedömning av funna bristers allvarlighetsgrad och verksamhetsutövarens/försäljningsställets respons på avrapporteringen, kan vara avgörande för hur kommunen väljer att följa upp ärendet.
Läkemedelsverket kommer efter mottagande av kommunens rapport att vidta åtgärder för att försäljningsstället ska korrigera bristerna. Läkemedelsverket får enligt lagen meddela de förelägganden och förbud som behövs för att regelverket ska efterlevas. Beslut om föreläggande eller förbud får förenas med vite. Berörd kommun kommer att informeras om vidtagna åtgärder och resultat.
Kommunernas kontroll och rapportering av brister till Läkemedelsverket
- Publicerad: 13 maj 2024
- Senast uppdaterad: 13 maj 2024
- Ämnen: Receptfria läkemedel, Kontroll
21 §
Kommunerna ska enligt 21 § i lagen om handel med vissa receptfria läkemedel rapportera brister i efterlevnaden av regelverket till Läkemedelsverket. Många av de brister som noteras vid kommunens kontroll åtgärdas av försäljningsställena själva i dialog med kommunen. I de fall bristerna inte åtgärdas ska kommunen rapportera detta till Läkemedelsverket som då kan starta ett tillsynsärende.
Från Läkemedelsverkets checklista framgår vilka brister som ska rapporteras direkt till Läkemedelsverket och vilka som kommunen kan följas upp själva, och rapportera först om bristerna inte åtgärdas eller är upprepande. Bristrapporteringen görs via e-tjänst på Läkemedelsverkets webbplats.
Kommunens kontrollrapport, bilder eller annat bevismaterial kan med fördel bifogas rapporten då det kan vara till god hjälp vid Läkemedelsverkets uppföljning av bristerna.
Intervall och uppföljning
Kontroll av nyanmälda försäljningsställen bör prioriteras för att säkra att de följer regelverket och har rutiner för egenkontroll. Tidpunkten för efterföljande kontroller bör baseras på kommunens bedömning av respektive försäljningsställes förmåga att leva upp till kraven. Planera gärna in löpande kontroll minst vartannat år, men mer frekvent i de fall det finns brister.
Om kommunen vid ett kontrollbesök finner ett stort antal brister, bör ett återbesök göras, förslagsvis inom 3–6 månader, för att kontrollera att bristerna har korrigerats. Kommunen kan också kräva att få in dokument som visar på att en funnen brist är korrigerad. Försäljningsställets egenkontrollprogram kan begäras in, om det vid kontrollbesöket inte fanns ett sådant på plats, eller om det var undermåligt. Resultatet av genomförda kontroller bör avrapporteras till den juridiskt ansvarige (verksamhetsutövaren/ägaren), som är ansvarig för att verksamheten bedrivs i enlighet med regelverket.
Det kan också vara lämpligt att delge personal på försäljningsstället funna brister i samband med kontrollbesöket. En sammanvägd bedömning av funna bristers allvarlighetsgrad och verksamhetsutövarens/försäljningsställets respons på avrapporteringen, kan vara avgörande för hur kommunen väljer att följa upp ärendet.
Läkemedelsverket kommer efter mottagande av kommunens rapport att vidta åtgärder för att försäljningsstället ska korrigera bristerna. Läkemedelsverket får enligt lagen meddela de förelägganden och förbud som behövs för att regelverket ska efterlevas. Beslut om föreläggande eller förbud får förenas med vite. Berörd kommun kommer att informeras om vidtagna åtgärder och resultat.