Vi arbetar för folk- och djurhälsan

Anmälan

  • Publicerad: 13 maj 2024
  • Senast uppdaterad: 13 maj 2024
  • Ämnen: Receptfria läkemedel, Kontroll

3-4 §§

Innan verksamhetsutövaren påbörjar detaljhandel med vissa receptfria läkemedel eller nikotinläkemedel måste denne anmäla verksamheten till Läkemedelsverket. Anmälan ska göras på formulär som fastställts av Läkemedelsverket och ska innehålla de uppgifter som anges i 4 § i föreskrifterna.

Uppgifter som lämnas i anmälan delges kommunerna, på så sätt att Läkemedelsverket varje månad med e‍-‍post skickar en excel‍-‍lista över aktuella försäljningsställen. Excel‍-‍listan innehåller anmälningar för samtliga kommuner, men genom att filtrera kommunvis så hittar du de aktuella försäljningsställena i din kommun.

På Läkemedelsverkets webbplats finns även en söktjänst för aktuella och avanmälda försäljningsställen. I söktjänsten kan du filtrera innehållet utifrån kommun, organisationsnummer, anmälningsdatum och försäljningsställe. Informationen i söktjänsten omfattar dock inte samtliga uppgifter som delges kommunerna i månadsutskicket, med hänsyn till dataskyddsförordningen.

E-hälsomyndigheten delges också uppgifterna i anmälan i syfte att säkerställa en korrekt inrapportering av försäljningsuppgifter från varje försäljningsställe. Mer information finns i avsnitt Egenkontrollprogram.

Enligt bestämmelser i lagen om handel med vissa receptfria läkemedel, får  läkemedel, med undantag av nikotinläkemedel, inte säljas i serveringsutrymmen där serveringstillstånd gäller enligt 8 kap. 1 § alkohollagen (2010:1622). I anmälningsformuläret ställs därför frågan om serveringstillstånd finns.

Försäljningsställe med serveringstillstånd kan också kryssa i att handeln endast avser nikotinläkemedel.

Distanshandel med vissa receptfria läkemedel (via e‍-‍handel, postorder etcetera) särregleras inte, utan omfattas av samma regelverk och ska anmälas på samma anmälningsformulär som övriga försäljningsställen. Den kommun där handeln bedrivs (det vill säga där den fysiska försäljnings-/‌lagerlokalen ligger) ansvarar för kontrollen.

Den som vill ska sälja receptfria läkemedel på webben (e‍-‍handel med receptfria läkemedel) ska anmäla detta till Läkemedelverket.

Information om e-handel ska anges i ett separat avsnitt i anmälningsformuläret. Det är adressen (URL) till den webbplats som används vid handeln, samt datum för när e‍-‍handeln ska påbörjas, som ska anges. Med e‍-‍handel avses försäljning via en webbplats, oavsett om kunden hämtar läkemedlen på försäljningsstället eller om läkemedlen skickas via ett utlämningsställe eller direkt till hem till kunden. Den som redan anmält handel med receptfria läkemedel för ett fysiskt försäljningsställe och ska utöka med e‍-‍handel ska anmäla detta i e‍-‍tjänst för ändrade uppgifter.

Kommunen bör kontrollera

  • att verksamhetsutövaren har anmält sitt försäljningsställe till Läkemedelsverket och att anmälda uppgifter är aktuella
  • att verksamhetsutövaren har anmält till Läkemedelsverket om de utökat sin verksamhet med e‍-‍handel.

Anmälan

  • Publicerad: 13 maj 2024
  • Senast uppdaterad: 13 maj 2024
  • Ämnen: Receptfria läkemedel, Kontroll

3-4 §§

Innan verksamhetsutövaren påbörjar detaljhandel med vissa receptfria läkemedel eller nikotinläkemedel måste denne anmäla verksamheten till Läkemedelsverket. Anmälan ska göras på formulär som fastställts av Läkemedelsverket och ska innehålla de uppgifter som anges i 4 § i föreskrifterna.

Uppgifter som lämnas i anmälan delges kommunerna, på så sätt att Läkemedelsverket varje månad med e‍-‍post skickar en excel‍-‍lista över aktuella försäljningsställen. Excel‍-‍listan innehåller anmälningar för samtliga kommuner, men genom att filtrera kommunvis så hittar du de aktuella försäljningsställena i din kommun.

På Läkemedelsverkets webbplats finns även en söktjänst för aktuella och avanmälda försäljningsställen. I söktjänsten kan du filtrera innehållet utifrån kommun, organisationsnummer, anmälningsdatum och försäljningsställe. Informationen i söktjänsten omfattar dock inte samtliga uppgifter som delges kommunerna i månadsutskicket, med hänsyn till dataskyddsförordningen.

E-hälsomyndigheten delges också uppgifterna i anmälan i syfte att säkerställa en korrekt inrapportering av försäljningsuppgifter från varje försäljningsställe. Mer information finns i avsnitt Egenkontrollprogram.

Enligt bestämmelser i lagen om handel med vissa receptfria läkemedel, får  läkemedel, med undantag av nikotinläkemedel, inte säljas i serveringsutrymmen där serveringstillstånd gäller enligt 8 kap. 1 § alkohollagen (2010:1622). I anmälningsformuläret ställs därför frågan om serveringstillstånd finns.

Försäljningsställe med serveringstillstånd kan också kryssa i att handeln endast avser nikotinläkemedel.

Distanshandel med vissa receptfria läkemedel (via e‍-‍handel, postorder etcetera) särregleras inte, utan omfattas av samma regelverk och ska anmälas på samma anmälningsformulär som övriga försäljningsställen. Den kommun där handeln bedrivs (det vill säga där den fysiska försäljnings-/‌lagerlokalen ligger) ansvarar för kontrollen.

Den som vill ska sälja receptfria läkemedel på webben (e‍-‍handel med receptfria läkemedel) ska anmäla detta till Läkemedelverket.

Information om e-handel ska anges i ett separat avsnitt i anmälningsformuläret. Det är adressen (URL) till den webbplats som används vid handeln, samt datum för när e‍-‍handeln ska påbörjas, som ska anges. Med e‍-‍handel avses försäljning via en webbplats, oavsett om kunden hämtar läkemedlen på försäljningsstället eller om läkemedlen skickas via ett utlämningsställe eller direkt till hem till kunden. Den som redan anmält handel med receptfria läkemedel för ett fysiskt försäljningsställe och ska utöka med e‍-‍handel ska anmäla detta i e‍-‍tjänst för ändrade uppgifter.

Kommunen bör kontrollera

  • att verksamhetsutövaren har anmält sitt försäljningsställe till Läkemedelsverket och att anmälda uppgifter är aktuella
  • att verksamhetsutövaren har anmält till Läkemedelsverket om de utökat sin verksamhet med e‍-‍handel.