Vi arbetar för folk- och djurhälsan

Bildarkiv

  • Publicerad: 17 oktober 2019
  • Senast uppdaterad: 15 augusti 2024

Här hittar du nedladdningsbara bilder på generaldirektörens taktiska råd samt Läkemedelsverkets logotyp. 

Taktiskt råd

Bild på Joakim Brandberg
Joakim Brandberg
Bild på Veronica Arthurson
Veronica Arthurson
Bild på Lena Björk
Lena Björk
Bild på Eva Flock
Eva Flock
Bild på My Moberg
My Moberg
Bild på Jennie Agardh
Jennie Agardh
Bild på Anette Nilsson
Anette Nilsson
Bild på Stefan Sylvén
Stefan Sylvén
Bild på Torbjörn Söderström
Torbjörn Söderström
Bild på Liselotte Tjernlund
Liselotte Tjernlund
Bild på Anna Tåström Forsberg
Anna Tåström Forsberg
Bild på Helena Jönzén
Helena Jönzén
Bild på Kenneth Nordback
Kenneth Nordback

Logotyp

Läkemedelsverkets logotyp får inte användas i kommersiella sammanhang av till exempel tillverkare, distributörer och återförsäljare. Logotyp och namn skyddas av varumärkeslagen och innebär att andra inte får använda Läkemedelsverkets varumärke i sin näringsverksamhet.

Logotyp i olika utföranden och format

Så använder du logotypen

Huvudlogotyp

Läkemedelsverkets logotyp består av två delar:

  • Symbolen
  • Namnet, Läkemedelsverket, på svenska och engelska.

Symbolen och namnet är avsedda att fungera som en helhet för att skapa tydlighet. Det är också viktigt att namnet i logotypen återges som här på svenska och på engelska. Storleksförhållanden och inbördes relationer mellan symbol och namn är på förhand givna och får inte ändras.

Läkemedelsverket ska snabbt kunna identifieras både till form och färg. Den blå profilfärgen ska alltid användas när logotypen förekommer i färg. I annat fall används svart. Namnet Läkemedelsverket på svenska och engelska, återges i svart. Se närmare specifikationer nedan.

Notera att du alltid ska använda korrekta logotyporiginal.

Logotypens frizon

För att logotypen ska kunna exponeras tydligt ska en friyta finnas runt logotypen där ingen annan text eller bild får finnas. Friytan motsvaras av dubbla bokstavshöjden (= versalt L x 2). Observera att friytans storlek förändras proportionellt med storleken på logotypen. Ett visst givet millimetermått finns alltså inte.

Varianter

Våra logotyper finns i olika varianter.

Positiv version:
På vissa applikationer som t ex kuvert och broschyrer visas logotypen på ljusgrå botten. Logotypen återges då i logotyp-blå och svart. Det är Läkemedelverkets primära logotyp.

Svart/vit version:
På applikationer där det inte finns möjlighet att återge logotypen i färg, till exempel vid enfärgstryck, visas hela logotypen/symbol i svart.

Negativ version:
För att ta ägandeskap över den blåa färgen kan logotypen med fördel exponeras mot Läkemdelsverkets blåa färg. Då återges den i vitt.

Symbol:
I vissa fall kan symbolen behöva brytas isär från huvudlogotypen för att skapa tydlighet. Det kan handla om tillfällen där det är uppenbart att Läkemedelsverket är avsändare, till exempel som ikon på sociala medier, responsiv webb eller mindre trycksaker.