Personuppgifter - lättläst
- Publicerad: 3 december 2019
- Senast uppdaterad: 3 december 2019
Personuppgifter kan vara ditt namn, adress eller personnummer. Det finns regler för att myndigheter måste vara försiktiga med sådana uppgifter som människor skickar in.
Läkemedelsverket får in personuppgifter på olika sätt.
Oftast är det personen som själv skickar in dem.
Det kan vara via en ansökan eller
att du ställt en fråga till oss.
De kan också ha kommit in från din läkare
eller en annan myndighet.
Vi behandlar aldrig personuppgifter om dig i onödan.
Dina rättigheter
-
Registerutdrag:
om du vill veta vilka uppgifter
som vi har om dig
kan du få en lista över dem -
Rättelse:
om du tycker att någon uppgift
vi har om dig är fel,
har du rätt att be att vi ändrar den. -
Radering (rätten att bli bortglömd):
i vissa fall kan du begära
att dina personuppgifter
tas bort ur våra register. -
Som myndighet måste vi
följa särskilda lagar
rörande diarieföring och arkivering.
Därför måste vi ofta neka
till begäran om radering.